Proces

01
Indledende møde
Samtale om ønsker og drømme, første indtryk af bygningen/matriklen. Overordnet snak om muligheder og mulige udfordringer, myndigheder og om der umiddelbart skal ansøges om byggetilladelse mv.
02
Skitseprocessen
Lokalplan gennemgås og holdes op mod Br18 af arkitekt – Skitsefase af den nye arkitektur. Afhængigt af projektets størrelse og kompleksitet kan denne proces tage kortere eller længere tid. I gennemsnit skal man regne med min 3-4 møder inden skitseprojektet er færdigt til kommunen. (hvis der skal ansøges).


03
Byggeansøgning
Tegningsmateriale samt beskrivelse indsendes til kommunen.
04
Projektering / Udbudsfase
Tegningsmateriale udfærdiges. Der udføres en beskrivelse af projektet til udbudsfasen hvor der indhentes tilbud fra 2-3 håndværkere/hovedentreprenører.


05
Byggefasen
Efter valg af håndværker/hovedentreprenør startes byggefasen op. Byggemøder og tilsyn udføres normalt af arkitekt medmindre bygherre selv vil stå for dette.
06
Aflevering
Aflevering af den færdigbyggede arkitektur. Arkitekt udarbejder mangelbrev hvis der ved aflevering er mangler ift projektets beskrevne udbudsprojekt.


07
Ibrugstagningstilladelse
Alle relevante dokumenter fra hovedentreprenør/håndværkere indsendes sammen med egen dokumentation og beskrivelse af projektet.

Hvad en arkitekt hjælper med
​​​
-
1. Indledende afklaringsfase
-
ønsker og drømme ift:
-
lokalplan og Br18
-
skal der ansøges om byggetilladelse
-
evt dispensationsansøgning
-
økonomi - skøn
-
-
​
-
2. Skitseprocessen
-
På baggrund af ønsker/drømme og lokalplan/BR18
-
Afklaring gennem skitser af den nye arkitektur. I denne fase afprøves diverse skitseforslag der ligger til grund for den valgte løsning i slutningen af denne proces. Der leveres normalt følgende tegninger:
-
Situationsplan
-
Plan / planer
-
Opstalt
-
Snit
-
Højdegrænseplan
-
-
-
-
3. Byggeansøgningen
-
På baggrund af godkendt skitseprojekt
-
Udarbejdning af byggeansøgning og projektets omfang.
-
Beskrivelse af projekt
-
Tegningsmateriale
-
Kommunikation med sagsbehandler/kommune
-
-
-
4. Udbud
-
Beskrivelse af projektet med materialer og udførselsmetode
-
Tilbudsliste
-
Udbudsbrev
-
Kontakt til Hovedentreprenør/håndværkere
-
Besigtigelse
-
-
5. Byggefasen
-
Byggemøder
-
Tilsyn / Kvalitetssikring
-
Udarbejdelse af notater/referater
-
-
6. Aflevering
-
Afleveringsmøde
-
Notat / mangeludbedring
-
Ved mangler skal disse godkendes ved nyt møde efter udbedringer er udført.
-
​
​
-
7. Ibrugstagningstilladelse
-
Indhentning af dokumenter fra hovedentreprenør/håndværker
-
Indsendelse til Byg og Miljø
-
Beskrivelse af færdigt projekt
-